Trainingen
SPRING Leermodules
SPRING werkt met leermodules, waarin voorbereiding, training, oefening en reflectie volgens een bepaalde structuur worden aangeboden. Op deze manier stimuleren we leren in het werk. Een module heeft een aantal elementen in zich die steeds terugkomen;
• Ter voorbereiding op een leeractiviteit leest de jeugdprofessional zich in op het onderwerp, bekijkt beeldmateriaal en/of maakt een voorbereidende opdracht. Hierdoor komt hij goed voorbereid de training binnen en heeft hij zichzelf doelen gesteld in aansluiting op zijn praktijk.
• Een expert biedt verdiepende kennis aan en na deze ontmoeting gaat de jeugdprofessional binnen zijn dagelijkse praktijk aan de slag middels verschillende werkleeropdrachten. Deze opdrachten bevatten altijd een actie met een cliënt, een contactmoment met een collega en een reflectiemoment ter verwerking en borging.
• Door nieuwe kennis en vaardigheden zo aan te bieden bereiken we dat de jeugdprofessional op verschillende manieren met de nieuwe content bezig is, het geleerde daadwerkelijk kan integreren binnen zijn dagelijkse praktijk en dit op een zo efficiënt mogelijke manier voor elkaar krijgt. Hij brengt minder tijd in de trainingsruimte door, en leert juist meer in
de praktijk.
Leertechnologie
Binnen het SPRING Leerhuis gebruiken we leertechnologie om de trainingen op verschillende manieren aan te bieden en de borging en opvolging van het geleerde goed in te richten.
We werken o.a. met het Leerplatform (de digitale leeromgeving). Op dit platform ontmoeten jeugdprofessionals elkaar rondom een training. Het platform biedt ruimte om te communiceren met elkaar, vragen te stellen of te beantwoorden, producten te delen en feedback te geven. Daarbij vind je hier documenten, filmpjes en ander materiaal uit een training. Producten die je hebt gemaakt tijdens je leeractiviteiten bewaar je in jouw ‘SPRINGbox’ op het Leerplatform. Ten slotte maken we tijdens teamtrainingen gebruik van leertechnologie door inzet van de beeldtafel.